כל אחד ואחת מאיתנו יודעים שצריך להסתכל על העבר בשביל לדמיין ולבנות עתיד טוב יותר. אבל כאשר מנסים ללמוד מההיסטוריה, חשוב לזכור שלא כולנו נולדנו שווים – כמו למשל גברים ונשים.

מי שכן הייתה שם מהרגע הראשון היא תנועת הנשים נעמת, שחוגגת 100 שנות פעילות עם “משנות”: מרכז הדרכה אינטראקטיבי יחיד מסוגו בארץ. “מרכז נעמת לשוויון מגדרי הוקם בספטמבר האחרון כדי לשמש מרחב שיח בטוח, לעורר את המודעות ולהוות השראה”, מספרת המנהלת ליאת אדרי- ויצמן.

יו"ר נעמת, חגית פאר (צילום: צילום: ג'ון פרץ‎)
יו”ר נעמת, חגית פאר | צילום: צילום: ג’ון פרץ‎

“כארגון שחורט על דגלו את המצוינות בכל תחום ובעיקר בעיסוק סביב שוויון מגדרי ושינוי פני החברה, חברנו לרוח הישראלית ולמיזם ‘שבוע המצוינות’ ואנחנו גאות עכשיו להזמין את כולן ואת כולם להגיע לפעילות מיוחדת”. אז במה בדיוק מדובר? יצאנו לבדוק.

נעמת - שבוע המצוינות - 2 (צילום:  יגאל אוחנה, פאוזה בית הפקות)
צילום: יגאל אוחנה, פאוזה בית הפקות

הסיור אינטראקטיבי – החוויה אמיתית
“משנות” – מרכז נעמת לשוויון מגדרי, הוא מקום חשוב לכל אדם, ללא הבדלי דת, גזע ומין. ראשית, כולם יכולים להפיק תועלת מלמידה על שוויון מגדרי, ההיסטוריה שלו והמאבקים המתמשכים להשיגו. על ידי עיסוק בנקודות מבט וחוויות מגוונות, המבקרים יכולים לפתח אמפתיה לאלה המתמודדים עם אתגרים מבוססי מגדר ובהמשך לגלות מחויבות לקידום שוויון בחייהם ובקהילות שלהם.

בנוסף, יש בו דגש על אינטראקטיביות ועל שיתוף של הקהל והמבקרים. כך למשל הסיור הבסיסי שמציע מרכז ‘משנות’ נמשך כשעתיים והוא מתחיל בגלריית הנשים, ובהקרנת קטעי סטנד אפ. לאחר מכן מוצגות למשתתפים שאלות ואפשר להצביע על התשובות, כדי לראות ולפלח את המגמות של כל קבוצה.

נעמה - שבוע מצוינות - 3 (צילום:  יגאל אוחנה, פאוזה בית הפקות)
צילום: יגאל אוחנה, פאוזה בית הפקות

“בהמשך, עוברים לשולחנות עגולים, עורכים דיבייטים, שומעים פודקאסטים בנושאים שונים ומשוחחים” מסבירה אדרי ויצמן. “במידה ומעוניינים, אפשר גם להוסיף סדנאות כתיבה ואימפרוביזציה. העיצוב של המקום משלים את התוכן וזה מעניק למשתתפים חוויה קלילה ונעימה, שמעודדת דיבור ושיח על שוויון מגדרי”.

שבוע המצוינות - נעמת - 4 (צילום:  יגאל אוחנה, פאוזה בית הפקות)
צילום: יגאל אוחנה, פאוזה בית הפקות

“זה מקום למרחב בטוח, גם לנושאים שנויים במחלוקת”
ביקור במרכז לשוויון מגדרי מספק הזדמנות לעסוק בשיחות על סוגיות מגדריות, לחלוק חוויות וללמוד אחד מהשני. הדיון מעלה מודעות ומסייע לגשר על פערים בהבנה ולקדם פעולה קולקטיבית – בעיקר עבור דור העתיד.

“המסר העיקרי הוא שאין מצוינות בלי שוויון מגדרי”, מסבירה חגית פאר, יו”ר נעמת, “וגוף שחותר למצוינות לא יכול לעודד אפליה מגדרית או בכלל, אפליה מכל סוג שהוא. מכיוון שהיה ברור לנו האתגר  והרגישות סביב הנושא, התכנים ששולבו במיזם, נבחרו אחרי מעל שנה של מיפוי נושאים. בסיום התהליך בנינו תמהיל שייתן מניפה של כל תתי הנושאים שמרכיבים את הנושא הגדול – שוויון מגדרי”.

“הציפיות של כולם מהמיזם גבוהות”, אומרת אילנה דניאל, יו”ר נעמת מרחב ירושלים, “כי מתוך מפגש עם העבר ועם הדילמות השונות, יוכלו באות ובאי המרכז לדמיין מה צריך ויכול להיות העתיד שלנו ומה בידינו לשנות כדי להשיג זאת. כדי שזה יקרה, היה לנו חשוב לוודא שזה יקרה באווירה פתוחה, מכילה ומקבלת, ותוך מתן מקום לדיון וביטוי אישי למגוון הקולות ולכל סוגי הקהלים”, היא מבהירה.

נעמת - שבוע המצוינות-5 (צילום:  יגאל אוחנה, פאוזה בית הפקות)
צילום: יגאל אוחנה, פאוזה בית הפקות

חוויה לכל הגילאים – מגיל תיכון ועד גיל 120
המסלול במרכז “משנות” מפגיש בצורה כיפית וחווייתית את המבקרות והמבקרים עם סיפורים של נשים מובילות שינוי לאורך ההיסטוריה ועם דילמות שונות הנוגעות לחיינו, תוך בחינת עמדותיהם בנושא. כמו כן, ניכר שהושקעה מחשבה באופן שבו המסר מועבר.

 

“הסיור מתאים לכולם ולכולן – מגילאי תיכון ועד 120”, מחדדת ליאת, “כי אנחנו תמיד מתאימות את הסיור לקבוצת הגיל. אם מגיעה קבוצת עובדים, או לחילופין קבוצת תלמידי תיכון, יש לנו ארסנל של אפשרויות ותכנים. גם משרדי הממשלה כבר ביקרו אצלנו, כולל משרד ראש הממשלה והביטוח הלאומי וגם קבוצות עובדים מהמגזר הציבורי והפרטי, מכינות קדם-צבאיות, תלמידי תיכון ועוד”.

כל קבוצה שמגיעה לסיור עוברת מסלול מובנה ואינטראקטיבי, בצורה מששעשעת ומקורית. במהלך הסיור מדברים על שוויון חברתי ואיפה פוגשים אותו בחברה, בקהילה, במדינה, בצבא, בזוגיות, בפוליטיקה, באגודות ספורט ובדירקטוריון. השיח מאפשר מקום לביטוי של מגוון דעות וקולות.

“ההרשמה לסיור שיתקיים במהלך שבוע המצוינות פתוחה עכשיו בחינם וכדאי לנצל זאת”, מסכמת ליאת. המלצה שלנו? מהרו כדי לא לפספס את ההזדמנות.